دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1383 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 36-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirazi M, Zeinalou A A, Alaeddini F. The View Points Of General Surgeons Attending Cme Programs Regarding Their Educational Needs, In Tehran University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (1) :31-36
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-8-fa.html
شیرازی ماندانا، زینالو علی اکبر، علاالدینی فرشید. نیازهای آموزشی جراحان عمومی ‌در برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیدگاه شرکت کنندگان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (1) :31-36

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-8-fa.html


چکیده:   (20250 مشاهده)
مقدمه در سیستم آموزشی کنونی، در نظر گرفتن جنبه‌های اقتصادی و استفاده منطقی از نیروی انسانی، یک ضرورت است و در این راستا شناسایی نیازهای آموزشی و معیـن نمـودن اولویـت‌ها و روش‌های مناسـب و نویـن آموزشی در برنامه‌های آموزش مداوم، امکان استفاده بهینه از منابع محدود و در دسترس را فراهم می‌کند. هدف از این مطالعه، تعیین اولویت‌های آموزشی مورد نیاز و روش‌های مؤثر آموزشی متخصصین جراحی عمومی با استفاده از نظرات آنان بود.روش‌ها این مطالعه از نوع پیمایشی- مقطعـی و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه معتبر (اعتبار محتوی) و پایا (آزمون مجدد) و خود اجرا بوده است. نمونه‌ها 143 نفر از جراحان عمومی‌بوده‌اند که در هنگام شرکت در برنامـه‌های مـدون و دریافـت گواهـی نهایـی آموزش مداوم از دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1380، در این مطالعه شرکت کرده‌اند. روش نمونه‌گیری سرشماری و از نرم‌افزار SPSS-9 برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. یافته‌ها به صورت توزیع فراوانی ارایه گردیده‌اند.نتایج مهمترین اولویت آموزشی مورد درخواست جراحان عمومی، روش‌های جدید جراحی (17/25 درصد) و پر‌اهمیت‌ترین روش آموزشی مورد درخواست، سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ (3/57 درصد) بوده است. اکثر پزشکان جراح (5/61 درصد) ترجیح می‌دادند که مدت اجرای برنامه کمتر از 3 روز باشد.بحث روش‌های جدید جراحی به عنوان اولین اولویت آموزشی با نیازهای شغلی جراحان مطابقت دارد. آموزش به روش سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ ممکن است در نتیجه فقدان دانش لازم در رابطه با سایر روش‌ها باشد. پیشنهاد می‌گـردد در برنامه‌های آتـی آموزش مداوم، با توجه به ماهیت رشته , از سایر روش‌های آموزش بهره‌گیری و برنامه‌های مدون نیز، در مقایسه با سایر برنامه‌ها، بیشتر اجرا شود.
متن کامل [PDF 188 kb]   (2606 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1383/3/26 | انتشار: 1383/3/26 | انتشار الکترونیک: 1383/3/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education