دوره 4، شماره 2 - ( پاییز 1383 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 122-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanian M. Leadership Style Of The Heads Of The Departments In Hamadan. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (2) :117-122
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-25-fa.html
حسنیان مرضیه. سبک رهبری مدیران گروه های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (2) :117-122

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-25-fa.html


چکیده:   (16313 مشاهده)
مقدمه رهبری اثربخش گروه، یکی از مهم‌ترین وظائف مدیران گروه‌های آموزشی است. در تئوری و عمل، اثربخش‌بودن مدیران آموزشی موجب بهبود وضعیت آموزشی و فراهم آوردن زمینه برای توسعه فردی اعضا می‌شود. این پژوهش با هدف تعیین سبک رهبری اثربخش مدیران گروه‌های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت گرفت. روش‌ها این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی است. کلیه مدیران گروه‌های آموزشی (46 نفر) به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌های پژوهش از طریق پرسشنامه پایا و روا جمع‌آوری گردید. پرسشنامه شامل دو بخش بود. بخش اول، مشخصات فردی و بخش دوم، سبک رهبری مدیران گروه را مورد بررسی قرار می‌داد. داده‌های پژوهش به صورت توزیع فراوانی و ضریب همبستگی پیرسون توسط نرم‌افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت.نتایج در مجموع بیشترین میزان (4/37 درصد) سبک رهبری اثربخشی که مدیران گروه‌های آموزشی استفاده می‌کردند، سبک رهبری هدایت‌کننده بود. بین سبک رهبری اثربخش مدیران گروه‌های آموزشی و سن آنها همبستگی وجود داشت (r=0.34).بحث برای پویایی سیستم مدیریتی در گروه‌ها لازم است تغییرات مناسب در ساختار و ارتباطات سازمانی انجام گیرد تا مدیران از سبک رهبری اثربخش حمایت‌کننده و تفویض‌کننده به نسبت بیشتری استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: سبک، رهبری، مدیران گروه، اثربخش
متن کامل [PDF 175 kb]   (7962 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1383/9/25 | انتشار: 1383/9/25 | انتشار الکترونیک: 1383/9/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education