چکیده: (16313 مشاهده)
مقدمه رهبری اثربخش گروه، یکی از مهمترین وظائف مدیران گروههای آموزشی است. در تئوری و عمل، اثربخشبودن مدیران آموزشی موجب بهبود وضعیت آموزشی و فراهم آوردن زمینه برای توسعه فردی اعضا میشود. این پژوهش با هدف تعیین سبک رهبری اثربخش مدیران گروههای آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت گرفت. روشها این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی است. کلیه مدیران گروههای آموزشی (46 نفر) به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه پایا و روا جمعآوری گردید. پرسشنامه شامل دو بخش بود. بخش اول، مشخصات فردی و بخش دوم، سبک رهبری مدیران گروه را مورد بررسی قرار میداد. دادههای پژوهش به صورت توزیع فراوانی و ضریب همبستگی پیرسون توسط نرمافزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت.نتایج در مجموع بیشترین میزان (4/37 درصد) سبک رهبری اثربخشی که مدیران گروههای آموزشی استفاده میکردند، سبک رهبری هدایتکننده بود. بین سبک رهبری اثربخش مدیران گروههای آموزشی و سن آنها همبستگی وجود داشت (r=0.34).بحث برای پویایی سیستم مدیریتی در گروهها لازم است تغییرات مناسب در ساختار و ارتباطات سازمانی انجام گیرد تا مدیران از سبک رهبری اثربخش حمایتکننده و تفویضکننده به نسبت بیشتری استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1383/9/25 | انتشار: 1383/9/25 | انتشار الکترونیک: 1383/9/25