دوره 4، شماره 2 - ( پاییز 1383 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 51-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jaffari F, Yousefy A. The Viewpoints of Continuing Medical Education Directors and Experts about the Characteristics of an Effective Needs Assessment Model for Physicians, Dentists and Pharmacists. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (2) :43-51
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-231-fa.html
جعفری فریبا، یوسفی علیرضا. نظرات مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور در خصوص ویژگی‌های الگوی کارآمد نیازسنجی پزشکان، داروسازان و دندان‌پزشکان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (2) :43-51

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-231-fa.html


چکیده:   (29819 مشاهده)
مقدمه. نیازسنجی آموزشی، اطلاعات لازم را برای تدوین اهداف آموزشی یک برنامه آموزش مداوم، فراهم می‌کند. تعیین نظرات مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور در خصوص ویژگی‌های الگوی کارآمد نیازسنجی پزشکان، داروسازان و دندان‌پزشکان هدف این بررسی است. روش‌ها. در یک مطالعه توصیفی به صورت پیمایشی، از کلیه مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور (50 نفر) طی پرسشنامه‌ای مشتمل بر شش سؤال، مفاهیم و پارامترهای اصلی نیازسنجی آموزش مداوم در زمینه مناسب‌ترین تعریف، منبع اطلاعات، سطح و شیوه و ملاک انتخاب الگو و اولویت نیازسنجی توسط پرسشنامه پایا و روا مورد سؤال قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها در نرم افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی و آزمون مجذور کای انجام گردید. نتایج. اکثریت نمونه‌ها مناسبترین تعریف نیاز را «فاصله بین شرایط موجود با موقعیت واقعی یا مطلوب» (6/68 درصد)، مناسب‌ترین منبع را «استخراج نیازهای آموزشی براساس وظایف اصلی و حرفه» (3/34 درصد)، «نیازسنجی در سطح ملی» را به عنوان مناسبترین سطح نیازسنجی (3/34 درصد)، «انجام نیازسنجی به صورت مستمر (6/48 درصد) و به صورت دوره‌ای (8/45 درصد) را مناسب‌ترین شیوه، انتخاب الگوی نیازسنجی براساس «سطح نیازسنجی» (1/37 درصد) را مناسب‌ترین ملاک و در نهایت، مناسب‌ترین اولویت‌بندی نیازهای آموزشی براساس «میزان ارتباط نیاز آموزشی با وظایف اصلی» (4/51 درصد) انتخاب نمودند. بحث. با وجود منابع متعدد نیازسنجی، نمی‌توان بهترین الگو برای بکارگیری در تمام موارد برنامه‌های آموزش مداوم پزشکی در نظر گرفت. طراحی محتوای برنامه‌های آموزش مداوم براساس نیازسنجی قبلی و شناسایی اینکه چه چیز را، چگونه و چه موقع می‌خواهیم بسنجیم و جایگاه آن در برنامه‌ریزی و تدوین موضوعات آموزش مداوم چیست، کلید طراحی برنامه‌های آموزش مداوم است.
متن کامل [PDF 213 kb]   (3107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/7 | پذیرش: 1383/9/25 | انتشار: 1383/9/25 | انتشار الکترونیک: 1383/9/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education