دوره 6، شماره 2 - ( پاییز 1385 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 142-141 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarbaz M, Vahedian M. Effective Factors In Learning How To Work With Computer By Students Of Mashad School Of Health And Paramedcal Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (2) :141-142
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-226-fa.html
سرباز معصومه، واحدیان محمد. عوامل مؤثر در یادگیری کار با رایانه در دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی و بهداشت مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385; 6 (2) :141-142

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-226-fa.html


چکیده:   (10255 مشاهده)
عوتکنولوژی رایانه می‌تواند برای کمک به دانشجویان در زمینه دستیابی، سازمان‌دهی، دستکاری و نمایش اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد. تحول رایانه و تکنولوژی اطلاعات (Information Technology-IT) سیستم‌های مراقبت بهداشتی پیشرفته را در قسمت‌های ارتباط، آموزش، ذخیره و بازیابی اطلاعات پزشکی تغییر شکل داده است. این پیشرفت‌ها بطور مسلم بر مدیریت بیمار و آموزش ارائه‌دهندگان مراقبت بهداشتی تأثیر دارد. مطالعات نشان می‌دهد اکثر استفاده‌کنندگان از کامپیوتر، بویژه متخصصین مراقبت‌های بهداشتی در کشورهای در حال توسعه، اطلاعات کمی از نظر آموزش و استفاده از IT دارند(1تا3). بنابراین، مطالعه‌ای به منظور تعیین میزان آشنایی دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی و بهداشت مشهد با رایانه و کاربرد آن انجام شد که در این مطالعه، جامعه پژوهش دانشجویان 8 رشته از مقطع کاردانی و کارشناسی دوره روزانه و شبانه بودند که نیمی از آنها در تمام مقاطع تحصیلی (530 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته‌ها نشان داد که 2/54 درصد دانشجویان در حد اپراتوری و 4/9 درصد در حد پیشرفته، با رایانه آشنایی دارند که این میزان در دانشجویان مذکر بیشتر بود (04/0=P). در مجموع، بیش از یک چهارم دانشجویان، رایانه شخصی داشتند ولی آزمون مجذور کای ارتباط معنی‌داری بین وجود رایانه شخصی در منزل و جنس نشان نداد. همچنین میانگین سن دانشجویانی که در حد پیشرفته با رایانه کار کرده بودند بیشتر از سایرین بود (04/0=P). بین میزان تحصیلات پدر و آشنایی دانشجو با رایانه ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد ولی بین میزان تحصیلات مادر و آشنایی با رایانه رابطه معنی‌داری وجود داشت (01/0=P). آزمون آماری مجذور کای رابطه معنی‌داری را بین متوسط درآمد ماهیانه خانواده و نحوه کار کردن با رایانه نشان داد (00/0=P). نظر به اینکه دانشجویان امروز، کارکنان فردای سیستم بهداشتی- درمانی هستند و آموزش آنها نقش بسیار مهمی در تغییر مهارت‌های آینده دارد، این مطالعه نشان داد که نیاز به آموزش دانشجویان درباره کاربرد رایانه، با توجه به ویژگی‌های شخصی دانشجو، و تنظیم آن با اهداف IT در دانشگاه‌ها باید در اولویت اول قرار گیرد.
متن کامل [PDF 140 kb]   (2281 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه علمی |
دریافت: 1385/12/5 | پذیرش: 1385/9/24 | انتشار: 1385/9/24 | انتشار الکترونیک: 1385/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education