Fallah M, Houshmand B, Joneidi Jafari A, Shamsai F, Bashirian S. Knowledge, Attitude and Research Ability of General Physicians and Dentists Graduated from Hamadan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2005; 5 (2) :129-138
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-196-fa.html
فلاح محمد، هوشمند بهزاد، جنیدی جعفری احمد، شمسایی فرشید، بشریان سعید. آگاهی، نگرش و توانمندی پژوهشی دانشآموختگان دوره دکتری حرفهای پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1384; 5 (2) :129-138
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-196-fa.html
چکیده: (23776 مشاهده)
مقدمه: دانشآموختگان دوره دکترای عمومی پزشکی باید حداقلی از توانمندی پژوهشی را در دوره تحصیل خود کسب نمایند. بدین منظور برنامههای متعددی مثل ارائه واحد درسی آمار و روش تحقیق، کارگاه روش تحقیق در سیستمهای بهداشتی و پایاننامه تحقیقاتی برای آنان ارائه میگردد. هدف این تحقیق تعیین آگاهی، نگرش و توانمندی پژوهشی دانشآموختگان دوره دکتری عمومی پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1382 بوده است.
روشها: در یک مطالعه توصیفی، 60 نفر از پزشکان و دندانپزشکان که کمتر از دو سال دانشآموخته شده بودند بطور تصادفی انتخاب و از آنان خواسته شد که هر کدام پرسشنامههای روا و پایای آگاهی و نگرش را تکمیل و یک پروپوزال آماده نموده و تحویل دهند. دادهها با نرمافزار SPSS و با محاسبه شاخصهای مرکزی و پراکندگی و توزیع فراوانی و با آزمون t تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی 72/2±5/12 (از 22 نمره)، میانگین نمره نگرش 49/6±25/55 (از 80 نمره) بود. میانگین نمره توانمندی نیز 27/7±15 (از 34 نمره) تعیین گردید. در مجموع 5/27 درصد از پزشکان دارای آگاهی اندک از تحقیق بودند در حالی که تنها 3 درصد آنها نگرش منفی نسبت به تحقیق داشتند. شرکت قبلی در کارگاه روش تحقیق با توانمندی پژوهشی رابطه معنیدار آماری نداشت.
نتیجهگیری: آگاهی اکثریت پزشکان و دندانپزشکان از تحقیق در سطح متوسط پایین ولی قابل قبول بود. از نظر توانمندی پژوهشی، اکثر پزشکان و دندانپزشکان دارای توانمندی پایین اما در سطح قابل قبول پژوهشی بودند. نگرش اکثریت پزشکان نسبت به تحقیق مثبت بود. در مجموع میزان توانمندی پژوهشی پزشکان از وضعیت مطلوب فاصله دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/11/21 | انتشار: 1384/9/24 | انتشار الکترونیک: 1384/9/24