[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 51-52 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نیازها، اجرا و ارزشیابی برنامه‌های آموزش مداوم پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز 80- 1379
فرخنده شریف ، مرضیه معطری، محمد سلامی
چکیده:   (17981 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی شیراز مقدمه. با توجه به ضرورت بازنگری مستمر در برنامه‌های آموزش مداوم تعیین نیازهای آموزشی جهت اجرای برنامه‌های آموزش مداوم تدوین، اجرا و ارزشیابی اینگونه برنامه‌ها بخشی تفکیک‌ناپذیر از فعالیت هر سازمانی است. اجرای برنامه آموزش مداوم نباید صرفا“ محدود به شرکت در برنامه‌ها گردد بلکه باید مکانیزم ارزشیابی که قادر به اندازه‌گیری میزان پیشرفت شرکت کنندگان باشد به برنامه اضافه گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی نیازهای آموزشی کادر پرستاری و مامایی و سپس تدوین و اجرای برنامه‌ها و ارزشیابی آنها در سال80-1379 در شیراز انجام گرفته است. روشها. پس از کسب نظرات کادر آموزشی و بالینی که با مصاحبه گروهی (focus group) انجام پذیرفت نیازهای آموزشی تعیین و عناوین زیر برای برنامه‌های آموزش مداوم اولویت‌بندی شد: ارتباط، سرطان و مراقبت‌های مربوطه، آموزش به مددجو، داروها و مراقبت‌های مربوطه در دو نوبت برای پرسنل پرستاری و مامایی اجرا شد. در برنامه اول 117 نفر، برنامه دوم 88 نفر، برنامه سوم 114 نفر، برنامه چهارم 63 نفر و برنامه پنچم 102 نفر یعنی جمعا“ 484 نفر شرکت نمودند. برنامه‌ها بصورت سخنرانی، پرسش و پاسخ و پانل اجرا گردید. پیش از هر برنامه پیش آزمون و پس از هر برنامه پس آزمون از شرکت کنندگان بعمل آمد و در پایان هر برنامه از شرکت کنندگان در مورد 4 متغیر رفتارهای مدرسین ـ هدف برنامه، هدف یادگیرنده و رضایت از برنامه نظر سنجی شد. یافته‌ها. از کل شرکت کنندگان در 5 برنامه 26/83 درصد زن و 74/16 درصد مرد بوده‌اند و میانگین سنی آنها 9/34 و میانگین سابقه کار آنها 4/13 سال بوده است. میانگین نمرات شرکت کنندگان در 5 برنامه در پس آزمونها نسبت به پیش آزمونها سیر صعودی داشته است و از نظر آماری معنی دار بوده است. (P<0.0001) تحلیل اطلاعات (ANOVA) در ارتباط با 4 حیطه رفتارهای مدرسین، هدف برنامه، رضایت از برنامه و هدف یادگیرنده در تمامی 5 برنامه در حیطه رفتارهای مدرسین و هدف یادگیرنده با P<0.0001 معنی‌دار می‌باشد نتیجه. با تعیین روابط میان متغیرها در گروهها و برنامه‌های مختلف چنین بنظر می‌رسد که متغیرهای مؤثر در میزان اثر بخشی یک برنامه متنوع و متفاوت می‌باشند و لذا با انجام ارزشیابی‌های مستمر می‌توان تمامی جنبه‌های یک فرآیند را مورد بررسی قرار داد. آدرس. دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه ‌(س), دانشگاه علوم پزشکی شیراز, شیراز.
متن کامل [PDF 23 kb]   (2820 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharif F, Moattary M, Salami M. Needs assessment application and evaluation of nursing and midwifery continuing education program during the years 1999 to 2000 at Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :51-52
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-556-fa.html

شریف فرخنده، معطری مرضیه، سلامی محمد. بررسی نیازها، اجرا و ارزشیابی برنامه‌های آموزش مداوم پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز 80- 1379. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :51-52

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-556-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3858