[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 45-45 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای تاثیردوالگوی آموزشی معلم مدار و فرد مدار بر میزان یادیگری مهارت های پرستاری
زهرا پوراسماعیل، صدیقه صاحبی
چکیده:   (13064 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مقدمه. این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که به منظورتعیین ومقایسه میزان یادگیری مهارتهای پرستاری دانشجویان کارشناسی پیوسته دانشکده پرستاری مامایی با استفاده از دوالگوی آموزشی معلم مداروفردمدارانجام گرفت. روشها. ابتدا به 90 نفراز افراد جامعه مورد پژوهش پرسشنامه ای شامل یک سری اطلاعات دموگرافیک مانند جنس ، سن ، وضعیت تاهل ، تعداد فرزندان ، محل سکونت ، تعداد افراد خانواده ، میزان درآمد ماهیانه خانوار، وضعیت شغلی ( شاغل بودن یا نبودن) نوع شغل ، میزان کاردر ماه ، تجربیات قبلی ، معدل کل ترم های گذشته و… تکمیل نموده وسپس 30 نفر از انان که دارای شرایط ومعیارهای تعیین شده بودند به عنوان نمونه پژوهش به صورت تصادفی وبه دوگروه 15 نفری تقسیم گردیدند. ازنمونه ها پیش آزمون عملی با استفاده از چک لیست نحوه اجرای عملیات احیاء قلبی – تنفسی پایه را فرا گرفتند ویک هفته پس ازجلسه تمرین هردو گروه ، آزمون عملی براساس چک لیست اولیه توسط یکی از مربیان دانشکده پرستاری مامایی که هیچ اطلاعی ازنحوه آموزش دوگروه ونحوه قرارگرفتن دانشجویان درگروهها نداشت (یکسوکور) انجام شد. نمران پیش آزمون عملی جهت تعیین مهارت اولیه دانشجویان ونمرات پس آزمون عملی جهت تعیین یادگیری وتاثیرآموزش مورد تجزیه وتحلیل آماری با استفاده از برنامه SPSS قرارگرفت. یافته ها و نتیجه. تجزیه وتحلیل آزمون های آماری نشان داد که دردوالگوی آموزشی معلم مدار(t=29.7 ,p=0.001) وفردمدار(t=62.11, p=0.001) آموزش موثرومیزان یادگیری مهارتها در هردوالگو یکسان بود (z=1.55,p=0.13) وبین میزان یادگیری دردو الگو تفاوت معنی دارآماری وجود ندارد و فرضیه پژوهش رد می شود. درارتباط با وجود یا عدم وجود همبستگی بین متغیرها از آزمون دقیق فیشروضریب همبستگی پیرسن استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین متغیرمیزان یادگیری ومتغیرجنس ، محل زندگی ، تعداد افراد خانواده ومیزان درآمد ماهیانه خانوارهمبستگی وجود ندارد. ولی نتیجه آزمون ضریب همبستگی پیرسن درگروه فرد مدار(r=0.52,p=0.049) نشان داد که بین سن ومیزان یادگیری همبستگی خطی معنی دار وجود دارد بطوریکه با افزایش سن دراین میزان یادگیری افزایش می یابد ولی درگروه معلم مداراین همبستگی بین متغیرسن ومیزان یادگیری وجود ندارد. همچنین نتیجه آزمون دقیق فیشرنشان داد که درگروه فرد مداربین دوگروه با معدل کل متفاوت ازنظرمیزان یادگیری تفاوت معنی داری وجود دارد (2pf=0.05) ولی درگروه معلم مداربین دوگروه با معدل کل متفاوت اختلاف معنی داری دیده نشد. درعین حال نتیجه آزمون ضریب همبستگی پیرسن در گروه معلم مدار (r=0.66,p=0.007) نشان داد همبستگی خطی معنی داربین معدل کل ومیزان یادگیری وجود دارد. بطوریکه با افزایش معدل کل میزان یادگیری نیز افزایش می یابد ولی درگروه فرد مدارهمبستگی بین متغیرمعدل کل و میزان یادگیری دیده نشد. آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی, تهران.
متن کامل [PDF 17 kb]   (2251 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poresmail Z, Sahebi S. Which is effective: self-directed learning or tutor-directed learning on the level of nursing skills . Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :45-45
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-540-fa.html

پوراسماعیل زهرا، صاحبی صدیقه. بررسی مقایسه ای تاثیردوالگوی آموزشی معلم مدار و فرد مدار بر میزان یادیگری مهارت های پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :45-45

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-540-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3921