[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 43-43 برگشت به فهرست نسخه ها
روایی ماده 13 آئین نامه تسهیلات آموزشی ویژه دانشجویان ممتاز به چه میزان
شهرام اویس قرن، مهدی قاسمی
چکیده:   (13707 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مقدمه. بر اساس ماده 13 آئین نامه تسهیلات آموزشی ویژه دانشجویان ممتاز، چنانچه میانگین نمرات دانشجوی ممتاز در دو نیمسال متوالی یا متناوب از 17 کمتر باشد او نمی تواند ازتسهیلات آیین نامه استفاده نماید. این مطالعه به بررسی روایی این ماده پرداخته است. روشها. تئوری سه حلقه ای Renzulli جهت تعریف مفهوم استعداد درخشان انتخاب شد. کسب معدل کل 15 یا بالاتر به عنوان ملاک کسب شاخص تواناییهای عمومی بالاتری داشتن انتخاب شد. بر اساس پرسشنامه SRBCSS پرسشنامه ای طراحی شد تا خلاقیت و پشتکار دانشجویان ممتاز را بسنجد. کسب نمره 3 یا بالاتر از این پرسشنامه به عنوان کسب سایر شاخصهای تئوری یاد شده در نظر گرفته شد. دانشجویانی مورد مطالعه قرار گرفتند که در سالهای 1376 لغایت 1378 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شده و بر اساس ماده 1 آئین نامه تسهیلات آموزشی ویژه دانشجویان ممتاز به عنوان دانشجوی ممتاز شناخته شده بودند. یافته ها: 147 دانشجو مورد مطالعه قرار گرفتند. 50% این دانشجویان مونث بودند. 39 دانشجو در قالب 20 گزارش به معرفی پژوهشها و فعالیتهای علمی خویش پرداختند. بر اساس ماده 13 آئین نامه، می بایست عضویت 31 نفر از این دانشجویان در دفتر استعدادهای درخشان ملغی می شد. در حالیکه 18 نفر از این 31 دانشجو کلیه شاخصهای تئوری Renzulli را کسب نموده بودند. نتیجه. از بین دانشجویان ممتازی که بر اساس ماده 13 آئین نامه تسهیلات آموزشی ویژه دانشجویان ممتاز از ادامه عضویت آنان در دفاتر استعدادهای درخشان جلوگیری می شود استعدادهای درخشان وجود دارد که تعداد کمی نیز نیستند. لذا توصیه می شود سیاستگزاران آموزش پزشکی در هنگام تصویب آئین نامه های دانشجویان ممتاز به روانشناسی استعدادهای درخشان و شیوه های شناسایی این قبیل دانشجویان توجه بیشتری داشته باشند.
متن کامل [PDF 15 kb]   (1864 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Oveisgharan S, Ghasemi M. Is rule 13 of educational legislation for gifted and talented students in universities a valid rule? A preliminary report. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :43-43
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-534-fa.html

اویس قرن شهرام، قاسمی مهدی. روایی ماده 13 آئین نامه تسهیلات آموزشی ویژه دانشجویان ممتاز به چه میزان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :43-43

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-534-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3937