[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 42-42 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آگاهی و عملکرد اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مورد روشهای سنجش اعتبار و پایایی سئوالات امتحانی ؛ سال 1380
شهناز نجار، پروین عابدی
چکیده:   (12985 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی اهواز مقدمه. پایه و اساس ارزشیابی درست را اندازه گیری تشکیل می دهد .مهمترین وسیله اندازه گیری پیشرفت تحصیلی آزمون است و هر آزمون باید از ویژگیهایی مانند عینیت ؛سهولت اجرا ؛اعتبار و پایایی برخوردار باشد. دقت در ساخت آزمون منجر به افزایش اعتبار ارزشیابی می گردد. روشهای متعددی برای سنجش اعتبار و پایایی سئوالات امتحانی وجود دارد . مادر مطالعه حاضر به بررسی آگاهی و عملکرد اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مورد چگونگی سنجش اعتبار و پایایی سئوالات امتحانی پرداخته ایم . روشها. این مطا لعه مقطعی توصیفی بوده و در آن به 100 نفر از اعضاء هیئت علمی بصورت تصادفی پرسشنامه داده شد که در مجموع 70 پرسشنامه ها باز گردا نیده شد. روشهای آماری مورد استفاده شامل روشهای آمار توصیفی بود. یافته ها. در خصوص آگاهی از روشهای تعیین اعتبار ؛ 80% افراد از اعتبار محتوی و 7/25 % از اعتبار سازه و بقیه از اعتبار ملاکی اطلاع داشتند. در خصوص آگاهی از روشهای تعیین پایایی ؛ 9/42% از پایایی به روش دو نیمه کردن و تنها 2/24% با روش کودر ریچاردسون آشنایی داشتند. در خصوص عملکرد ؛ اکثریت نمونه ها (7/45% ) برای تعیین اعتبار سئوالات امتحانی از روش اعتبار محتوی و 20% از آنها از روش بازآزمایی برای تعیین پایایی سئوالات استفاده می کردند. در خصوص علت عدم سنجش اعتبار و پایایی سئوالات امتحانی ؛2/34% افراد ذکر کردند که با نحوه تعیین اعتبار و پایایی آشنایی ندارند. نتیجه. ر مجموع این مطالعه نشان داد که اگر چه آگاهی اساتید از نحوه سنجش اعتبار و پایایی سئوالات متوسط بوده است ؛ اما عملکرد آنان در این مورد ضعیف است. آدرس. دانشکده پرستاری و مامایی, دانشگاه علوم پزشکی اهواز, اهواز.
متن کامل [PDF 17 kb]   (1898 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najar S, Abedi P. The survey of knowledge and practice of faculty members about validity and reliability of exams. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :42-42
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-532-fa.html

نجار شهناز، عابدی پروین. بررسی آگاهی و عملکرد اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مورد روشهای سنجش اعتبار و پایایی سئوالات امتحانی ؛ سال 1380. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :42-42

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-532-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3921