[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 41-41 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نظرات دانشجویان علوم پزشکی گناباد در مورد نیازهای آموزشی آنان و چگونگی ارتقاء برنامه های آموزش نظری ـ بالینی ( سال تحصیلی 1381 –1380 )
علی محمدپور، محمد مطلبی
چکیده:   (18639 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی گناباد مقدمه. بدون شک اطلاع از نظرات و ویژگیهای فراگیران ، بر برنامه ریزی آموزشی ، تعیین موضوع ، محتوا و تمامی فعالیتهای آموزشی تاثیری انکار ناپذیر دارد0 لذا بررسی حاضر از نوع توصیفی تحلیلی و مقطعی با هدف تعیین نیازهای آموزشی فراگیران از نظر خود آنها و چگونگی ارتقا برنامه های آموزشی نظری ـ عملی ، انجام گرفت0 روشها. در این مطالعه تعداد 155 نفر از دانشجویان رشته های مختلف گروه پزشکی که کلیه واحدهای دروس نظری و عملی ـ بالینی خود را گذرانده و در مرحله فارغ التحصیلی قرار داشتند بعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند0 ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده که علاوه بر مشخصات فردی ، نظر آنها در مورد محتوای درس ، تعداد واحد و موارد آموزش داده شده متناسب با مقاطع تحصیلی و نیازهای شغلی آینده مورد سوال واقع و پس از جمع بندی توسط نرم افزارهای رایانه أی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت0 یافته ها. با توجه به نتایج پژوهش 71% فراگیران مورد بررسی مونث بوده و 7/69 % آنان دارای سن 24-21 سال بودند0 29% را دانشجویان رشته پرستاری ، 5/24 % مامایی ، 3/10 % هوشبری ، 8/14 % اتاق عمل و 3/21 % را دانشجویان رشته بهداشت شامل می شدند0 بر اساس نظر فراگیران دروس تئوری نیازهای آموزشی 6/31 % و دروس بالینی و کارآموزی نیازهای آموزشی 7/38 % آنان را تامین می کند0 برای 5/46 % دانشجویان دروس نظری و برای 4/37 % آنان دروس عملی و بالینی مناسب اما ناکافی بوده است 0 از نظر 9/23 % فراگیران نیز دروس بالینی ـ عملی و از نظر 9/21 % آنان مطالب و موارد آموزش داده شده نظری با نیازهای آموزشی و شغلی آنها تناسب لازم نداشته آزمونهای آماری اختلاف معنی داری بین نظر فراگیران رشته های مختلف در رابطه با دروس بالینی و نیز دروس نظری عمومی ، پایه ، اصلی و تخصصی همچنین جنس مدرسین و شیوه های تدریس آنان نشان می دهد0 نتیجه. به هر حال به دلایلی چون نارسایی در سر فصل برخی از دروس ، نحوه عملکرد و شیوه های آموزش توسط مدرسین و اساتید ، فراهم نبودن شرایط ، منابع و امکانات لازم جهت تامین نیازهای آموزشی فراگیران ، توجه بیش از پیش به موارد فوق و سایر علل مرتبط از سوی مدیران ، برنامه ریزان ، مدرسین و متولیان امر آموزش دانشجویان علوم پزشکی پیشنهاد می شود0 آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی گناباد, گناباد.
متن کامل [PDF 70 kb]   (2442 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadpour A, Matlabi M. The survey of the Gonabad medical sciences students views on their educational needs and improving theoritical and clinical education program (2001-2002). Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :41-41
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-530-fa.html

محمدپور علی، مطلبی محمد. بررسی نظرات دانشجویان علوم پزشکی گناباد در مورد نیازهای آموزشی آنان و چگونگی ارتقاء برنامه های آموزش نظری ـ بالینی ( سال تحصیلی 1381 –1380 ). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :41-41

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-530-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3921