[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 40-40 برگشت به فهرست نسخه ها
بازاندیشی از دیدگاه دانشجویان پرستاری
مرضیه معطری ، حیدرعلی عابدی، اسکندر فتحی آذر، ابوالقاسم امینی
چکیده:   (20428 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی تبریز مقدمه. رویارویی با پدیده انفجار اطلاعات لزوم تربیت افرادی متفکر و اندیشمند را محسوس ساخته است در این میان بکارگیری راهبردهای آموزشی مؤثر در فرایند آموزش دانشجویان پرستاری که مسؤولیت خطیر مراقبت از بیمار را بر عهده دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است پژوهش حاضر با توجه به نقایص موجود در فرایند آموزش ـ یادگیری دانشجویان پرستاری و به منظور آزمودن راهبرد بازاندیشی صورت گرفته است. روشها. گروه هدف این پژوهش 20 نفر از دانشجویان سال چهارم پرستاری شهرستان تبریز بوده‌اند که به مدت 10 هفته یک برنامه بازاندیشی را تجربه نموده‌اند این دانشجویان طی یک کارگاه آموزشی با اصول بازاندیشی آشنا شده و به مدت 10 هفته بر فعالیتهای بالینی خود بازاندیشی نموده‌اند، به دانشجویان یک راهنما در مورد نحوه انجام بازاندیشی داده شد و از آنان خواسته شد تا تفکرات خود را پیرامون تجارب بدست آمده از محیط بالینی در ژورنالهای شخصی خود بنویسند. ژورنالهای دانشجویان که بصورت هفتگی به پژوهشگر تحویل داده می‌شد مورد مطالعه قرار می‌گرفت و به آنها بر اساس مقیاس سطوح بازاندیشی و راهبردهای تفکر در پرستاری بازخورد مناسب داده می‌شد. در پایان مدت مذکور دانشجویان در دو گروه 10 نفری در مصاحبه گروهی شرکت نمودند و به سؤالات باز طرح شده توسط پژوهشگر پاسخ دادند. مباحث دانشجویان روی دو نوار کاست ضبط گردید. از مطالب ضبط شده نسخه برداری شد و مطالب نسخه برداری شده به روش کیفی مورد تحلیل و کدگذاری قرار گرفت کدگذاری طی سه مرحله انجام و داده‌ها طبقه‌بندی و سپس نامگداری شد. نامهای داده شده به هر طبقه‌بندی سازه‌های بدست آمده از این پژوهش است. یافته ها و نتیجه. نتایج و تحلیل یافته‌ها نشان داد که بازاندیشی بر 5 حیطه تفکر، یادگیری، مراقبت، مکانیزمهای خود تنظیمی و انگیزش تأثیر دارد. مفاهیم و سازه‌های بدست آمده در این پژوهش هر کدام عنصر مهمی در فرایند یادگیری دانشجویان است. سازه‌های بدست آمده از این پژوهش در چرخه یادگیری تجربی که توسط کلب (1984) ارائه شده است قابل ادغام است آدرس. مرکزمطالعات وتوسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز, تبریز.
متن کامل [PDF 16 kb]   (2008 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moattari M, Abedi H, Fathiazar E, Amini A. Reflection perspectives of Tabriz Nursing Student. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :40-40
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-527-fa.html

معطری مرضیه، عابدی حیدرعلی، فتحی آذر اسکندر، امینی ابوالقاسم. بازاندیشی از دیدگاه دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :40-40

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-527-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3862