[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 39-40 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی استاد توسط دانشجویان : صحیح یا غلط
محمداسماعیل مطلق ، عبدالرضا جهانمردی
چکیده:   (19523 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی اهواز مقدمه. یکی از اهداف مهم آموزش عالی ارزشیابی عملکرد آموزشی استاد بمنظور ارتقاء تدریس است. در این راستا طی 30 سال گذشته صدها مقاله انتشار یافته که وسعت پراکندگی مطالعات در زمینه های مختلف از روایی ، پایایی تا مفید و غیر مفید بودن باعث شده است که نتوان عقاید محققین را خلاصه نمود. این تحقیق دو مبحث را مورد بررسی قرار می دهد . نخست روایی و پایایی از دیدگاه موافق و مخالف بحث می شود و سپس اشکال مفهومی کاربرد یافته های SET جهت یقین اثربخشی تدریس ارائه می گردد. لذا هدف از این تحقیق تعیین صحت و اعتبار ارزشیابی استاد با توجه به دیدگاههای موافق مخالف و نیز مشخص نمودن اشکال مفهومی آن است . روشها. این تحقیق یک مطالعه کتابخانه ای و جامعه مورد بررسی مقالات مروری و تحقیق مربوط به ارزشیابی استاد بوده است در این رابطه ‍( از بین 1000 مقاله مربوط به سالهای 1955-1990 که از طریق کتابخانه های کشور خارج از کشور و اینترنت تهیه شده بود تعداد 100 مقاله بطور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت سپس اطلاعات حاصل از مقالات بصورت مقایسه ای تجزیه وتحلیل گردید. یافته ها. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که طرفداران SET معتقدند که دانشجویان دارای نوعی فراشناخت هستند که باعث می گردد ارزشیابی آنها از استاد صحیح و دقیق باشد در حالیکه مخالفان قضاوت دانشجویان عینی نبوده و ذهنی می باشد لذا از روایی لازم برخوردار نیست همچنین موافقین SET با توجه به همبستگی بین ارزشیابی استاد توسط دانشجویان در حال تحصیل و فارغ التحصیل اظهار می دارند که ارزشیابی استاد توسط دانشجو از ثبات و پایایی برخوردار است ضمن اینکه یکسان بودن ارزشیابی دانشجو از یک استاد از یک درس در طول چند سال در تحقیقات بیانگر پایایی قضاوت دانشجود بوده است. مخالفان اظهار می دارند که پایایی ارزشیابی استاد توسط دانشجو متاثر از محیط آموزشی ، ویژگی های دانشجو ، ویژگی های استاد و ویژگی های دوره آموزشی است. اشکال مفهومی در زمینه کاربرد SET این است که دانشجویان تنها منبع مقید تعیین اثربخشی استاد محسوب می شوند و این تصور غلط وجود دارد که یک واحد اندازه گیری ثابت و منحصربفرد ( متریک ) تحت عنوان اثربخشی تدریس ، معیار قضاوت دانشجو در زمینه ارزشیابی استاد است و نظر دانشجو در این زمینه بعنوان یک واقعیت (fact) در نظر گرفته می شود. تیجه. نتایج تحقیق نشنان دادا که ارزشیابی استاد توسط دانشجو از روایی لازم برخوردار نبوده و استناد به یافته های حاصل از SET به تنهایی پاسخگوی ارزشیابی استاد نمی باشد و می بایست از روش های دیگری بعنوان مکمل در این رابطه استفاده نمود . روشهای مذکور باید شامل مجموع معیارهایی از عملکرد آموزشی استاد باشدکه فقط عوامل تحت کنترل استاد را منعکس نماید همچنین اشکال مفهومی در SET را نمی توان رفع نمود. آدرس. مرکزمطالعات وتوسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز, اهواز
متن کامل [PDF 25 kb]   (2540 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motlagh M E, Jahanmardi A. Student Ratings of Instruction: True or False . Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :39-40
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-526-fa.html

مطلق محمداسماعیل، جهانمردی عبدالرضا. ارزشیابی استاد توسط دانشجویان : صحیح یا غلط. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :39-40

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-526-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3858