[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 38-38 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اهداف یادگیری گروههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
مهرداد مهدیان، رضوان منیری، زریچهر وکیلی، یداله رمضانی
چکیده:   (19294 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی کاشان مقدمه. دلیل وجودی هر سیستم آموزشی تحقق بخشیدن به هدفهای آن نظام است. اگر هدفهای مورد نظر به درستی تحلیل و اولویت های آن به روشنی تعیین و تسریع نشده باشد امکان حرکت و فعالیت صحیح و در نهایت تحقق هدفهای آموزشی در درون آن نظام غیر ممکن خواهد بود.به این منظور کمیته برنامه ریزی درسی مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه در سال 79 پیگیری نگارش اهداف آموزشی توسط گروه های مختلف آموزشی را سرلوحه کار خود قرار داد. این مطالعه به تجزیه و تحلیل اهداف آموزشی نگارش یافته توسط گروه های آموزشی می پردازد. روشها. این مطالعه به صورت توصیفی بر روی اهداف یادگیری نگارش یافته دروس میکروبشناسی ، ویرو س شناسی ، فیزیولوژی 1 ، فارماکولوژی، بافت شناسی ، تغذیه پزشکی رشته پزشکی ، میکروبشناسی کارشناسی علوم آزمایشگاهی و درس روش بیهوشی 1 دوره کاردانی هوشبری، مدارک پزشکی 1 ، بیماریهای داخلی جراحی 1 و عفونی ، پرستاری ویژه ، پرستاری بهداشت جامعه 3 ، انگل شناسی ، حشره شناسی و قارچ شناسی رشته پزشکی ، کارآموزی نوزادان ، بارداری و زایمان 1 ، کارآموزی داخلی جراحی ، نشانه شناسی و معاینات فیزیکی ، کارآموزی بهداشت ، ریاضیات و آمار حیاتی صورت گرفت.این اهداف توسط گروههای آموزشی در حیطه های مختلف یادگیری طبقه بندی و بام بندی گردید. فراوانی اهداف یادگیری در حیطه های مختلف تعیین گردید. همچنین فراوانی اهداف بر اساس سطو‍ ح مختلف حیطه شناختی به دست آمد و نتایج درمورد دروس مختلف مقایسه گردید. یافته ها. در مجموع 8113 هدف یادگیری بررسی شد. از کل اهداف مورد بررسی 7/96% در حیطه شناختی ،8/1 % در حیطه روانی حرکتی و 2/1% در حیطه عاطفی بود. اهداف یادگیری حیطه شناختی براساس سطوح مختلف یادگیری ( طبقه بندی بلوم ) بررسی و نتایج آن به شرح زیر است :7/37% در سطح دانش ، 6/37%در سطح درک ، 8/15% در سطح کاربرد ، 3/5% در سط‍ح تجزیه و تحلیل ، 7/2% در سط‍ح ترکیب و 0/9% در سطح ارزشیابی بود. نتیجه. نتیجه گیری می شود که بخش عمده اهداف تدوین شده در حیطه شناختی و به ویژه در سطح دانش بود. اهداف عاطفی حداقل تعدا د را دارا بوده که شاید علت این باشد که این اهداف با نگارش ها ، عواطف ، علایق و ارزشها سر و کار دارد و ارزشیابی درجه تحقق اهداف های رفتاری آنها بسیار مشکل است . نظر به اینکه با ارائه بازخورد مناسب به گروههای آموزشی می توان به ارتقاء کیفی آموزش کمک نمود کمیته برنامه ریزی درسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان مصمم است ضمن انجام این مهم گروههای آموزشی را تشویق به نگارش اهداف آموزشی سایر دروس نموده تا بستر مناسب برای تحقق اهداف آموزشی فراهم آورد. آدرس. مرکزمطالعات وتوسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان, کاشان.
متن کامل [PDF 23 kb]   (2505 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehdain M, Moniri R, Vakili Z, Ramzani Y. Survey of Educational Objectives of Kashan University of Medical Sciences Departments in 2002. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :38-38
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-522-fa.html

مهدیان مهرداد، منیری رضوان، وکیلی زریچهر، رمضانی یداله. ارزیابی اهداف یادگیری گروههای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :38-38

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-522-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4006