[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 37-37 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارزشیابی درونی گروههای بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران سال 81-1380
جلیل کوهپایه‌زاده ، حسین سلمانزاده
چکیده:   (22191 مشاهده)
مؤسسه. دانشگاه علوم پزشکی ایران مقدمه. بهبود کیفیت آموزش پزشکی از مسائل اصلی نظام آموزش پزشکی کشور می‌باشد. ساز و کارهای گوناگون جهت ارتقاء کیفیت آموزش مطرح بوده که از جمله آنها به ابزار ارزشیابی می‌باشد. در نظام آموزش عالی ارزشیابی آموزشی در سطح درون دادها ( از جمله انتخاب دانشجو، هیئت علمی، برنامه درسی و ...)، در سطح فرایند در سطح برون داد نظام آموزش بر روند فعالیتهای این نظام نظارت نموده و در جهت مطلوب هدایت می‌نماید. هدف کلی از اجرای این طرح، شناخت مدلل مشکلات موجود در گروههای بالینی و ارائه پیشنهادات لازم در سطوح مختلف اجرائی در جهت. رفع نواقص و نیز پیگیری موارد پیشنهادی بوده است اهداف ویژه شامل ارزیابی وضعیت مدیر گروه از دیدگاه هیئت علمی، ارزیابی وضعیت فعالیت آموزشی و پژوهشی هیئت علمی از دیدگاه خود، ارزیابی وضعیت فعالیت آموزشی و پژوهشی هیئت علمی از دیدگاه فراگیران، ارزیابی وضعیت اورژانس، درمانگاه،بخش اتاقهای عمل گروه‌های بالینی مربوطه ارزیابی وضعیت فضا و تجهیزات کمک آموزشی گروههای بالینی، ارزیابی وضعیت پرسنل پشتیبانی و نیروی انسانی تخصصهای گروهسهای بالینی، ارزیابی وضعیت کیفیت خدمات نیروی انسانی تخصصهای گروههای بالینی، ارزیابی وضعیت آموزشی گروههای بالینی از دیدگاه فراگیران بر حسب مراکز آموزشی درمانی می‌باشد. روشها. مطالعه از نوع مقطعی می‌باشد. جامعه مورد مطالعه کلیه فراگیران مقاطع بالینی و فراهدهندگان گروه پزشکی ( کارآموز، کارورز، دستیار و اعضاء هیئت علمی بالینی ) بوده و نمونه‌گیری به صورت غیراحتمالی و بطریق سرشماری انجام شده است. شرکت کنندگان در این مطالعه شامل 240 کارآموز، 199کارورز و 261 دستیار و 209 عضو هیئت علمی می‌باشند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه خود ایفاد و چک لیست که توسط نمایندگان ارزشیابی خاص هر گروه بالینی براساس اهداف آموزشی و شاخصهای مصوب تهیه گردید و توسط افراد تحت مطالعه تکمیل و پس از جمع‌آوری داده‌ها، توسط نرم افزار آماری SPSS مورد توصیف قرار گرفت و نهایتاً نتایج توسط نمایندگان ارزیابی درونی هر گروه بالینی تحلیل گشته و پیشنهادات اجرائی در چهار سطح مدیریت گروه، ریاست دانشکده پزشکی، معاونین دانشگاه علوم پزشکی ایران و ستاد وزارتخانه ارائه گردید یافته‌ها. نتایج حاصل از نظرات فراگیران و فرادهندگان در 16 گروه بالینی به طور کلی به شرح ذیل می‌باشد.ارزشیابی مدیریت گروه مطلوب، ارزشیابی استاد در خصوص فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود نیمه‌مطلوب، ارزشیابی نظر کارآموزان، کارورزان و دستیاران در مورد وضعیت آموزشی خود در گروههای بالینی به ترتیب نامطلوب و مطلوب و نیمه‌مطلوب، ارزشیابی اورژانس‌ها نیمه‌مطلوب، درمانگاهها نیمه مطلوب، بخشها نیمه مطلوب، اتاق عمل نیمه‌مطلوب، فضا و تجهیزات کمک آموزشی نیمه مطلوب، پرسنل پشتیبانی و نیروی تخصصی نیمه‌مطلوب، کیفیت نیروی انسانی نامطلوب. نتیجه. به نظر می‌رسد نظام آموزشی پزشکی بالاخص در رده گروههای بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران که از جمله ده دانشگاه علوم پزشکی اصلی در کشور محسوب می‌گردد امری اجتناب ناپذیر است، نظرات متخصصین گروههای بالینی عموماً حکایت از عدم برنامه‌ریزی اصولی در جذب متناسب دانشجو، هیأت علمی علاقمندی، نیروی انسانی با مهارت، عدم وجود امکانات کمک آموزشی متناسب، عدم تأمین امنیت مالی اساتید و اجراء نادرست طرح خودگردانی مراکز آموزشی درمانی داشته و از اینرو عوامل مذکور می‌تواند اثرات مضاعفی در کاهش کیفیت آموزش پزشکی داشته باشند. آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی ایران, تهران.
متن کامل [PDF 16 kb]   (2319 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: ۱۳۸۶/۳/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kuhpayehzadeh J, Salmanzadeh H. Study of clinical departments internal evaluation in Iran University Medical Sciences 2001-2002. Iranian Journal of Medical Education. 2002; 2 :37-37
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-520-fa.html

کوهپایه‌زاده جلیل، سلمانزاده حسین. بررسی ارزشیابی درونی گروههای بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران سال 81-1380. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :37-37

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-520-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3862