[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 2 - ::
جلد 2 - صفحات 79-80 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نیازها و روشهای آموزشی پزشکان عمومی از دیدگاه شرکت کنندگان و مشمولین در دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 80-79
ماندانا شیرازی ، علی اکبر زینالو، فرشید علاءالدینی
چکیده:   (10115 مشاهده)
مقدمه. در سیستم آموزشی کنونی در نظر گرفتن جنبه های اقتصادی و استفادهء منطقی از نیروی انسانی یک ضرورت است و در این راستا شناسایی نیازهای آموزشی و معین نمودن اولویت ها و روشهای مناسب و نوین آموزشی در برنامه های آموزش مداوم امکان استفادهء بهینهء از منابع محدود و دردترس را فراهم می کند. تعیین اولویتهای آموزشی مورد نیاز و روشهای مؤثر آموزشی پزشکان عمومی با استفاده از نظرات آنان است . روشها. روش مظالعه توصیفی – مقطعی بوده است و با استفاده از پرسشنامهء معتبر و پایا و خود اجرا که در هنگام برگزاری برنامه های مدون و نیز در زمان دریافت گواهینامهء مقدماتی و نهایی آموزش مداوم توسط پزشکان عمومی تکمیل گردید و اطلاعات آن جمع آوری شد . یافته ها. 1614 نفر پزشک عمومی پرسشنامـه ها را تکمیـل نمودنـد که دارای میانگیـن سنـی ( 3/9= SD ) 8/37 سال و میانگین سابقهء خدمت 7 سال بوده اند و9/73% آنان مرد بو ده اند .نیازهای آموزشی بر مبنای اولویت بندی 10 گانهء مورد درخواست در پرسشنامه به ترتیب شامل : فارماکولوژی بالینـی (61%) ،‌اورژانسهـای اطفـال و داخـلی (60%) و بیمـارهای پوسـت (3/56%)‌ ، مسمویتها (2/51%)‌ و اورژانسهای جراحی (5/46%)‌ ، تروما سوختگی (1/44%) ، احیای قلبی تنفسی (1/44%)‌ ، قوانین پزشکی و پزشـک قانونـی (43%)‌ ، انفارکتــوس قلبـی و کمکهای اولیه (3/40%) ، روانپزشکی کودکان (3/34%) بوده است .بیشترین روش های مورد درخواست سخنرانی همراه بافیلم (52%) ، سخنرانی همراه با پرسش وپاسخ (45%) ، معرفـی بیماران درحضور اساتید (4/38%) ،‌ کارگاه آموزشی (9/33%) ، آموزش از طریق اینترنت (9/23%) مناسب تریـن نـوع آموزش به ترتیـب اولویت : برنامـهء مدون (3/58%) ، مطالعهء مجله و کتاب (5/46%) ، تماشای Video tape و استفاده ار اینترنت (6/40%) ،‌سمینار و کنگره(3/31%) ، و مطالعهء مجلات خودآموزی ( 3/34%) بوده است .1/49% پزشکان ترجیح میدادند که مدت اجرای برنامه کمتر از 3 روز و حداکثر 4 ساعت در هر روز باشد . نتیجه. توصیه می شود که برنامه ریزان آموزش مداوم قبل از طراحی محتوای برنامه ها ، نیازسنجی نمایند و موفقیت یک راهبرد آموزشی بستگی به دانستن فلسفهء شناخت نیاز و نوع مداخلهء آموزشی و شیوه های مختلف یادگیری مؤثر دارد .
متن کامل [PDF 73 kb]   (1294 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي استاد
دریافت: ۱۳۸۶/۲/۲۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


شیرازی ماندانا، زینالو علی اکبر، علاءالدینی فرشید. بررسی نیازها و روشهای آموزشی پزشکان عمومی از دیدگاه شرکت کنندگان و مشمولین در دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 80-79. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1381; 2 () :79-80

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-384-fa.html



جلد 2 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862